wtorek, 17 kwietnia 2012

Mazurek kajmakowy / Butterscotch Easter cake


Mam problemy z komputerem i trochę mi zajmuje tworzenie kolejnych postów, ale to wcale nie znaczy, że trzymam się z daleka od kuchni. Wręcz przeciwnie! Dlatego teraz będą trochę spóźnione przepisy Wielkanocne. Może przydadzą się w przyszłym roku ;)

Zacznę klasycznym mazurkiem kajmakowym, chociaż w tej wersji był robiony przeze mnie po raz pierwszy. Moja mama zawsze robiła mazurek chałwowo - kajmakowy. Był bardzo smaczny, ale też bardzo ładnie jego nadzienie wylewało się poza ciasto, więc bez łyżeczki bądź widelczyka nie było sensu się do niego dobierać. Dlatego w tym roku wspólnie z mamą zdecydowałyśmy się na bardziej klasyczną wersję, bez użycia chałwy. No i wyszedł bardzo smaczny! A raczej wyszły, bo zrobiłyśmy dwa nieduże okrągłe mazurki. A przepis został zapisany w notesie, bo na pewno będziemy go robić znowu, kiedy przyjdą kolejne Święta Wielkiej Nocy.


Składniki:
·         250 g mąki
·         160 g zimnego masła
·         100 g cukru pudru
·         2 żółtka
·         ½  (ok. 250g) puszki słodzonego mleka skondensowanego

Żeby zrobić kajmak wstawiamy puszkę mleka skondensowanego do garnka z wodą i gotujemy przez 2-3h. Następnie odstawić do ostygnięcia. Puszkę otwierać dopiero kiedy wystygnie, bo inaczej może wybuchnąć. Mi tym razem wyszedł troszkę grudkowaty kajmak, ale jedząc go razem z kruchym spodem nie było czuć grudek, raziły mnie one bardziej wizualnie.

Masło utrzeć z cukrem pudrem i żółtkami. Następnie dodać przesianą mąkę i szybko wyrobić. Uformować kulę, owinąć ciasto folią i wstawić do lodówki na około 1h. Po upływie tego czasu wyjąć ciasto i rozwałkować. Formę wyłożyć papierem do pieczenia. Ja robiłam je w formie okrągłej o średnicy 22 cm. Piec w 180°C przez 20 min. Ciasto jest gotowe kiedy jego brzegi się zarumienią. Następnie wyłożyć na ciasto masę kajmakową powstałą ze skondensowanego mleka. Można też użyć gotowej masy kajmakowej, ale takie masy często zawierają nierozpuszczone grudki cukru, przez co kajmak nie jest gładki. Gotowego mazurka udekorować według upodobań migdałami i suszonymi owocami.

Smacznego!






Przepis: Kwestia Smaku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz